A legendák és mondák nyomán

Szerző • 2018-11-24 • Hírek A legendák és mondák nyomán bejegyzéshez a hozzászólások lehetősége kikapcsolva418

Sikeresen pályázott kerületünkből az Ady Endre Általános Iskola is a „Határtalanul!” programra. Az intézmény hetedikes diákjai az idén Erdélyben jártak.

A Határtalanul! című pályázatot az Emberi Erőforrások Minisztériumának megbízásából az Emberi Erőforrás Támogatáskezelő hirdetett meg.

A program célja az, hogy a szomszédos országok magyarlakta területeire irányuló tanulmányutak révén az anyaország diákjai megismerjék a határon túli magyarság életét, kultúráját, mindennapjait.
A folyamatos pályázat segítségével minden tanévben az éppen 7. osztályos gyerekeknek nyílhat lehetőségük az utazásra.

Az ötnapos program az Ady Endre Általános Iskola tanulóinak alkalmat adott arra, hogy ismerkedjenek Erdély történelmi, irodalmi, természeti látnivalóival, emlékeivel.

A diákok először Aradra látogattak el, ahol koszorút helyeztek el a tizenhárom vértanú emlékművénél, majd Marossillyén megtekintették Bethlen Gábor erdélyi fejedelem szülőházát. Megjárták a Kőmíves Kelemenné székely népballadából ismert Déva várát, majd a Szent Ferenc Alapítvány kolostorát keresték fel, ahol betekintést nyerhettek az ott élő gyermekek mindennapjaiba.

A diákok másnap bebarangolták a vajdahunyadi vár minden zegzugát, s a várlátogatást követően Szászföld felé vették az irányt. Nagyszeben nevezetességeiben gyönyörködtek, és átkeltek a Hazugok hídján. (A mai híd helyén régen egy fahíd állt, amelyet a környéken áruló kofák füllentéseinek, nagyotmondásainak köszönhetően nevezték el a Hazugok hídjának. Szerk.)

A következő állomás Segesvár volt, megnézték a Világörökség részeként számontartott óvárost, felkeresték Vlad Tepes havasalföldi fejedelem szülőházát, akit sokan csak „Karóbahúzó Vlad” néven ismernek, az amerikai filmipar pedig Drakula grófként emleget. A gyerek megcsodálták a 64 méter magas Óratornyot, ezt követően felsétáltak a diáklépcsőn…

Az aznapi program zárásaként Fehéregyházán elhelyezték az iskola koszorúját a Petőfi-emlékműnél.
A harmadik napon az Ady Endre Általános Iskola diákjai megszemlélték a Zetelaki gátat, majd meglátogatták Gyergyószentmiklóson a Fogarassy Mihály Általános Iskola tanulóit, akik nagy szeretettel fogadták őket.
Ezt követően Güdüctelepre (Hargita megye) utaztak el, ahol helyi lekvárt, kolbászt, ordát, szalonnát, sajtot és házi kenyeret kóstolhattak.

Határtalanul! összetartozás
A kirándulások célja a magyarságtudat elmélyítése, az összetartozás érzésének megtapasztalása, a diákok ismereteinek bővítése, a természeti értékek felfedezése, tisztelete, megóvása és az erre való ösztönzés.

Kirándulást tettek a Békás-szoroshoz, a Gyilkos-tóhoz, majd visszatértek a székelyszentléleki szállásukra.
Másnap Farkaslakán megkoszorúzták Tamási Áron emlékművét, Korondon pedig Józsa János fazekasmester műhelyébe látogattak el. Lementek a tordai sóbányába, és túrát tettek a Tordai-hasadékba.
Az estét Tordatúron töltötték a helyi katolikus plébánia vendégházában.

A következő napon Kolozsváron ellátogattak Mátyás király és Bocskai István fejedelem szülőházához. Ezután a fiatalok Nagyvárad felé folytatták útjukat, közben megálltak Körösfőn, kerületünk testvérvárosában, és eljutottak a Király-hágóra is.

Nagyváradon városnézés keretében felkerestek számos történelmi és irodalmi, így Ady Endréhez is köthető emlékhelyet, majd koszorút helyeztek el a nagyváradi római katolikus székesegyház előtt található Szent László szobor talapzatára.

Az öt nap gyorsan eltelt, a gyerekek felejthetetlen élményekkel gazdagodva tértek haza a kirándulásról.

bp18.hu, Fülep Erzsébet

Pin It

Kapcsolódó

Hozzászólások letiltva