Amire az online fogadóórán nem jutott idő – Ughy Attila válaszol lakossági kérdésekre

Szerző • 2019-06-15 • Hírek, Közélet Amire az online fogadóórán nem jutott idő – Ughy Attila válaszol lakossági kérdésekre bejegyzéshez a hozzászólások lehetősége kikapcsolva515

Ughy Attila immár hagyományossá vált és népszerű online-fogadóórájára olyan sok kérdés érkezik, hogy a két órás ankéton nem is marad mindegyik megválaszolására elég idő. Így történt ez májusban is. Ezért a polgármester, ahogy az áprilisi fogadóórát követően, úgy most is egy külön cikkben válaszolja meg a kérdéseket.

Bereczky Dávid

Elsősorban az építési szabályzattal kapcsolatban írok Önnek. Miért lehetséges az, hogy kertvárosi övezetben újabban többemeletes, soklakásos társasházak épülnek? Gondolok itt jelen esetben pl. a Pestszentimre vasútállomás mögötti beruházásra; vagy éppen a Nemes utca 43. szám alá, magánbefektető által tervezett 6 lakásos, környezetbe abszolút bele nem illő kocka-társasházra; és még sorolhatnám. De ugyanez zajlik az egész kerületben: a kertvárost lakótelep váltja fel szépen lassan… Véleményem szerint egy szigorúbb szabályozással és az építkezések/tervek fokozottabb ellenőrzésével elejét lehetne venni ezen folyamatnak.

Ughy Attila: Kedves Dávid! A kérdésében leírt, társasház építéssel érintett ingatlanok (pestszentimrei vasútállomás mögötti terület, illetve a Nemes utca menti ingatlan) a Budapest XVIII. kerület Pestszentlőrinc-Pestszentimre Önkormányzat Képviselő-testületének 60/2006.(IX.12.) önkormányzati rendelete (PPVSZ) szerint L2-es, kisvárosias jellemzően zártsorú beépítésű lakóterület, amely a kertvárosi beépítésnél intenzívebb, kisvárosias léptékhez igazodó társasházas beépítésre szolgál.

A Nemes utca menti és a vasútállomás körüli terület Pestszentimre lineáris városrész-központjának részét képezi, ezért ezen terület intenzívebb beépítésre alkalmas és közösségi, kereskedelmi, intézményi funkcióknak is helyt adó övezetbe sorolt. A kisvárosias léptékű beépítés létrejötte a hozzá kapcsolódó, lakosságot ellátó funkciókkal hozzá tartozik a Nemes utcára felfűződő, főként közösségi és intézményi funkcióknak helyt adó lineáris városrész központnak.

A kerület kertvárosias besorolású területein nem lehetséges a 2-3 lakásnál nagyobb társasházak létesítése óvva ezzel a kialakult kertvárosias arculatot.

Szintén hasonló probléma még az is, hogy az újonnan épülő családi házakhoz mindössze zsebkendőnyi telek tartozik, így drasztikusan csökken a kertes lakóövezetekben a zöldfelület nagysága – az építkezések során kivágott régi, nagy lombkoronájú fákról nem beszélve. Jó lenne, ha a szabályzat megtiltaná nyeles telek kialakítását: vagyis hogy ne lehessen egymás mögé több házat felhúzni. Így több zöld maradhatna meg egy-egy ház esetében, mert van “hátsókert”, ami ugye nyeles teleknél nincs. Ezen is az építési szabályzat szigorításával lehetne változtatni.

A családi házas, kertvárosias lakóterületeken a jelenleg hatályos helyi építési szabályok szerint 600 m2-es telekterületig 2 lakás, ennél nagyobb telken legfeljebb 3 lakás létesíthető a beépítési paraméterek betartása mellett.
Nyeles telek a kerületben nem alakítható ki sehol, azonban a telkek használati megosztása a polgári jog szabályai szerint lehetséges, így egy teleknek lehet több tulajdonosa, a telken belüli tulajdonrészek pedig vizuálisan elválaszthatóak.

Napjainkban az új lakások építése felgyorsult, és tendenciává vált, hogy a korábban egy-egy lakással beépült, családi házas területeken a beépítési lehetőségek kihasználásával 2-3 lakásos társasházakat, „ikerházakat” építenek.

Ughy Attila: Jelenleg az Önkormányzat megrendelése alapján folyamatban van a kerület teljes területére készülő új kerületi építési szabályzat (KÉSZ) kidolgozása, a hatályos építési szabályzat felülvizsgálatával. Az új építési szabályok kidolgozásakor elsődleges szempont a kerület kialakult családi házas lakókörnyezetének megóvása érdekében az egy telken kialakítható maximális lakásszámra vonatkozó előírások felülvizsgálata, és a telkek zöldfelületeinek minél összefüggőbb egyben tartását szolgáló építési hely biztosítása.

Másodsorban a közösségi közlekedés további lehetséges fejlesztését hozom fel témaként. Pestszentimre infrastruktúrája ilyen szempontból jónak mondható, ám lehetne még finomítani rajta. A központ (Nagykőrösi út) térségéből az E-jelű gyáli expressz járatoknak köszönhetően gyorsan el lehet jutni a Határ útra az M3-as metróhoz. Mivel jelenleg gőzerővel zajlik a metróvonal átépítése a déli szakaszon, ezért sokan választanak olyan útvonalat, ami teljes mértékben elkerüli a metrót – annak ellenére, hogy reggelente egy kivételével minden gyáli expressz járat (+ az Alacska felől a 254M egész nap) a Nagyvárad térig közlekedik. Ilyen alternatív útvonal az 54/55-ös busz, ami a Boráros tér (Nagykörút) felé jelent közvetlen kapcsolatot. Azonban ezek a járatok rendkívül lassúak, “minden bokorban” megállnak, és csúcsidőben legtöbbször tömve vannak. Ezekre a problémákra megoldást jelentene egy új, 54E jelű viszonylat bevezetése, ami Pestszentimre vasútállomás (a régi Bocskai utcai buszvégállomás) és a Boráros tér között közlekedne úgy, hogy számos, az 54/55-ös buszok által érintett megállót kihagy. Az én elképzelésem szerint a megállók a következők lennének (oda-vissza): Pestszentimre vasútállomás (Bocskai utca) – Szentlőrinci út – Nagykőrösi út / Határ út – Kén utca H (Illatos út) – Közvágóhíd H – Boráros tér H. Ezzel az új viszonylattal csökkenthető lenne a két Boráros téri alapjárat terhelése csúcsidőben, valamint az imreiek számára egy gyorsabb és kényelmesebb eljutás lenne biztosítható a Nagykörút térsége felé. Ez a fejlesztés első körben a déli szakaszon érvényben lévő metrópótlás idején lenne hasznos, de természetesen igény esetén végleges is lehetne.

Ughy Attila: Az említett viszonylat régen az 55 expressz gyorsjárat volt. A BKK most is folyamatosan vizsgálja a megoldási lehetőségeket, és ennek a viszonylatnak a visszaállítása is a vizsgálat tárgyát képezi.

Végül, de nem utolsósorban pedig a kerületszerte hiányzó utcanévtáblákkal kapcsolatban szeretnék szólni. Nemrégiben készítettem el Pestszentimre hiányzó és hibás utcanévtábláinak térképét: https://drive.google.com/open…

Itt pontosan be vannak jelölve az egyes helyszínek, ahová új táblákat kell kihelyezni. Innentől kezdve az Önök feladata már csak a megrendelés intézése lenne. Csak az említett Pestszentimrén kis híján 500 darabos a hiány! Kérem, ez ügyben is tegye meg a szükséges lépéseket!

Ughy Attila: Az Önkormányzat fontosnak tartja az utcanév táblák meglétét, és igyekszik figyelemmel kísérni azok hiányát, és gondoskodni pótlásukról. Sajnos a kerületben igen sok helyen hiányoznak az utcanév táblák, ezért az Önkormányzat minden évben keretszerződést köt egy vállalkozóval, aki az Önkormányzat útmutatása alapján – figyelemmel az Önkormányzathoz beérkezett igényekre, lakossági jelzésekre – felmeri egy-egy körzetben a hiányzó táblákat, legyártatja, s ki is helyezi azokat.

Köszönjük az Ön által végzett felmérését, melynek alapján az utcanévtáblák legyártásának és kihelyezésének megrendelése folyamatban van.

Farkas István
Tisztelt Ughy úr! A Szemeretelepi vasúti átjáró mikor lesz optimalizálva? Nonszensz, hogy Vecsés felől a sorompó leengedése után a vonat még 2 megállónál megáll, valamint a forgalomirányító lámpák nem veszik figyelembe az aktuális forgalmi helyzetet (szabályzás vs vezérlés).

Ughy Attila: Teljesen jogos a kérdés, ráadásul a 100/a vasútvonal a legforgalmasabb vasútvonal. Előírás, hogy a zárást hány méterrel az átjáró előtt kell biztosítani, független attól, hogy van-e közben megálló vagy nincs. Többször kezdeményeztük, hogy szükségtelen alacsony forgalmi sűrűség esetén a forgalomírányító lámpa működése a kereszteződésben, de mivel ennek a működése egy Európai Uniós irányelv miatt kötelező, így a jelenlegi szabályozás nem teheti lehetővé a változtatást.

Géza Rimanóczy
Bicikliutat szeretnénk Pestszentimre felső vasutállomástól a Használtcikk piacig. Életveszélyes szakasz.

Ughy Attila: A kerékpárút létesítése Fővárosi hálózati kérdés, ezért a tervezés és előkészítési munkákat is a BKK végzi, nem pedig a kerület. Természetesen továbbítjuk a kérését. Tervben van a Nagykőrösi kerékpárút elkészítése, a 4 évvel ezelőtti tervek engedélyeztetése pedig folyamatban van.

Gábor Kovács
Nagykőrösi úton továbbhaladva: Ahol van rá hely – márpedig sok helyen van – célszerű lenne buszöblök kialakítása. Ilyen pl. Pestszentimre központ. Itt megáll 1-2-3 busz, és a lámpánál megállt a sor. A területre egyébként is ráférne egy kis fazonigazítás… Viszonylag kis ráfordítással elég komoly forgalom gyorsítást lehetne elérni, a lakosok hangulata sokat javulna… Mi a véleménye?

Várható-e a Nagykőrösi út felújítása a közeljövőben? BKK-s buszokat teszünk tönkre – saját járműveinkről nem is beszélve…

Ughy Attila: Teljesen igaza van, ezért a teljes Nagykőrösi út újratervezése és a csomópont átalakítások, kanyarodási ív korrekciók és autóbuszöblök, továbbá a szükséges zebra és sziget kialakítások is folyamatban vannak. Jelen pillanatban a tervezés zajlik.

Egyedi Gyula
A Benjámin utca végére padok kellenének, mért nincsen még kiírva a közbeszerzés 184-284 busz végére?

Ughy Attila: Arról tudom tájékoztatni, hogy a buszforduló rendbetétele elkezdődött, legkésőbb nyár végére el fog készülni.

Halász Rita
Érdeklődni szeretnék, hogy a Herrich Károly téren tervben van-e egy gyerekek számára használható terület kialakítása. 2014-ben, de már előtte és utána is, az újonnan épült ingatlanok azzal kerültek eladásra, hogy egy park, játszótérrel lesz ezen a területen. Egy 56-os emlékmű épült ugyan, (ami érthetetlen, mert a Hargita téren már van), de más nincs. Sok a gyerekes család, átverve érezzük magunkat, de szeretnénk ha ez a terület valóban használható lenne. Köszönöm válaszát.

Ughy Attila: Örömmel tudatjuk, hogy a Herrich Károly téren hamarosan integrált játszótér épül, vagyis a fogyatékossággal élő és a többi gyermek az „együttjátszás” élményén keresztül válhatnak elfogadó, nyitott felnőttekké. A játszótéren megjelenő inkluzív játszótéri elemek olyan, az együtt játszás lehetőségét biztosító játékok, amelyek nem feltétlenül speciális kialakításúak, de hozzáférhető játékélményt biztosítanak, megfelelő eszközkiképzéssel, burkolattal, megközelítési felülettel, akadálymentes közlekedési pontok biztosításával.
Magyarországon eddig Budapesten, Veszprémben és Miskolcon valósult meg hasonló játszótér, és most kerületünkben itt, a Herrich Károly téren. Ezeken a játszótereken az igényekre figyelemmel valamennyi fogyatékossági csoporthoz tartozó gyermek megtalálhatja azt a játékot, amit közösen tud használni ép társaival.

János Franzoni
Tisztelt Attila, Polgármester úr! Szeretném kérdezni lehetne az ellen tenni a lakótelepen lévő üzletek riasztói ne jelezzenek egész éjjel? Pl: lehetne-e kötelezni Önnek valamely módon a boltok tulajdonosait, hogy állítsák úgy át riasztóikat, hogy néma riasztással jelezzenek. Múlthéten is pont a polgárőrség riasztója szórakoztatta kedd hajnalba a Havanna lakótelepen lakókat. És tudván, hogy rossz a riasztó mégis visszakapcsolták és emiatt a május 1-i ünnepen is szinte egész nap szólt! Köszönöm a segítségét!

Ughy Attila: Fontos kérdés, mindenképpen megvizsgáljuk mit lehet tenni ebben az ügyben. Továbbítottam kérdését az illetékeseknek.

Aszódi László Antal
Tisztelt Polgármester Úr! A Gyömrői- Csévéző-Ráday útkereszteződésben szeretnénk térfigyelő kamerákat látni. Életveszélyes manőverekre képesek a járművezetők. Még pótkocsis kamion is befordult már a Rádayról a Gyömrői út Pest felé haladó oldalára, a felüljáró alatt. Több súlyos baleset volt emiatt az elmúlt két évtized alatt – amióta itt lakom. Az elmúlt télen négy nap eltéréssel két halálos kimenetelű közúti baleset is volt ebben a kereszteződésben.

Ughy Attila: Kérését továbbítjuk a Budapesti Közlekedési Központ felé, mert ennek a szakasznak a kezelője is a BKK. A teljes csomópont átalakítása folyamatban van – balra kanyarodó sáv és külön szintű csomópont kialakítását is tervezzük.

Pin It

Kapcsolódó

Hozzászólások letiltva