Egy légiközlekedési szabvány csökkentheti a zajterhelést a kerületben

Szerző • 2018-06-30 • Hírek, Közlekedés Egy légiközlekedési szabvány csökkentheti a zajterhelést a kerületben bejegyzéshez a hozzászólások lehetősége kikapcsolva1163

A törvényes és biztonságos légiközlekedés biztosítása érdekében új műszeres szabvány indulási eljárásokat (SID) dolgozott ki a HungaroControl Zrt., amelyek 2018. augusztus 16-tól lépnek életbe. A SID eljárások módosítását a változó európai uniós jogszabályi környezet indokolta. A szabvány bevezetésével a zajterhelés is csökkenhet a kerületben.

Az eljárások tervezésénél a szigorú szakmai szabályok mellett a környezetvédelmi és hatékonysági szempontokat is figyelembe lettek véve. Az új eljárások a repülésbiztonság erősítésén túl várhatóan pozitívan befolyásolják Budapest és a környékbeli települések zajhelyzetét. A műszeres szabvány indulási eljárások bemutatására 2018. június 18-án került sor a HungaroControl Zrt. székházában az érintett kerületek és települések vezetői előtt.

Az új műszeres szabvány indulási eljárások (SID) bevezetése a zajjal érintett budapesti kerületek zajterhelését összességében pozitívan befolyásolja. Általánosságban kijelenthető, hogy a névleges nyomvonal pontosabb tartása a szabvány indulási eljárás egyenes szakaszaiban várható. A fordulók esetében a légijármű adott repülési paraméterei határozzák meg a valós nyomvonalak szóródását.

Budapest Főváros XVIII. kerülete a szabvány műszeres indulási eljárás kezdeti szakaszában megszűnnek a nagymértékű (>15 fok) fordulók, a légijárművek csak útvonal korrekciót (<15 fok) hajtanak végre, ez azt jelenti, hogy a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér II. futópályáról történő indulások esetében hatályát veszti a forduló helyét meghatározó, az 1700 láb tengerszint feletti repülési magasságig elérését vonatkozó előírás. A légijárművek a II. futópálya Rákoshegy felé eső küszöbének átrepülését követően folyamatosan emelkedve repülnek a térképen látható BP640 navigációs pont irányába. A nyomvonal pontos tartásának következményeként a lakott területek felé történő besodródások várhatóan megszűnnek.

Az I. futópályáról Budapest felé történő felszállások esetében Bélatelep magasságában az új SID nyomvonala közelebb kerül ugyan a lakott területhez, ez azonban a zajhelyzetet nem befolyásolja, mivel az új SID megváltozott irányszöge következtében a hajtómű zajsugárzásának az iránykarakterisztikáját figyelembe véve a Bélatelep felé történő zajsugárzás maximumának az elérésekor a repülőgép az új SID-k esetében távolabb kerül Bélateleptől.

A 73/2010/EU bizottsági rendelet szerint a 2013. július 1. előtt közzétett és nem módosított légiforgalmi adatokat, illetve légiforgalmi tájékoztatásokat a rendelettel összhangba kell hozni, ezért szükségessé vált a meglévő eljárások felülvizsgálata. Az új eljárások kialakításánál a HungaroControl Zrt. a Nemzetközi Polgári Repülési Szervezet (ICAO Doc. 8168 PANS-OPS) szigorú tervezési kritériumai szerint járt el és törekedett a növekvő forgalomhoz igazodó hatékonyabb és környezetkímélőbb működés biztosítására.

Az új műszeres szabvány indulási eljárásokat érintő koncepcióalkotási, eljárástervezési, validálási és hatósági engedélyeztetési eljárások közel egy éve elkezdődtek, melyben biztonságmérnökök, környezetvédelmi szakemberek és légiforgalmi irányítók is részt vettek. A SID eljárások kidolgozása a léginavigációs szolgáltatáshoz kapcsolódó szakmai szervezetekkel, a felügyeleti jogkört gyakorló hatósággal, továbbá a Budapest Airport Zrt. repülőteret üzemeltetővel való szoros együttműködésben történt.

További információ:
kornyezetvedelem@hungarocontrol.hu

Pin It

Kapcsolódó

Hozzászólások letiltva