Jól dolgoznak a pótlóbuszok

Szerző • 2019-04-19 • Hírek, Közlekedés Jól dolgoznak a pótlóbuszok bejegyzéshez a hozzászólások lehetősége kikapcsolva512

Beváltotta ígéretét a Budapesti Közlekedési Központ: a közösségi közlekedés gördülékeny maradt az M3-as metró déli szakaszának korszerűsítését célzó munkák megkezdése után is – igazolják ezt a lakossági visszajelzések. Cikkünkben áttekintjük, milyen változásokkal kell számolni a felújítás alatt a dél-pesti térségben. A bp18.hu összeállítása a témában.

„Imréről indultam kora reggel 6 óra körül. Gyakorlatilag gyorsabban jutottam be a munkahelyemre, mint ha Kőbánya felől közelítem meg a metrót – írta Eszter az egyik XVIII. kerületieket tömörítő közösségi oldalon.
„A Glorietten csend és nyugalom. A megnövekedett buszforgalommal járó zaj szinte nincs is. Jó (lesz) a közvetlen metrókapcsolat lehetősége a felújítás alatt is. Köszönet a buszvezetőknek, hogy a nagy csuklósokkal nem száguldoznak a Goroszló utcában” – tette közzé a véleményét Judit ugyanitt.

Vélemények a Facebookról

Zsuzsanna: Ma este a 194M-mel jöttem haza a Határ útról, nagyon gyors, csak egy megállót jöttem a Vörösmarty utcáig, 8–10 perc alatt itt volt.

Kriszta: Ma reggel mentem a 194M járattal a Kondortól, 10 perc alatt a Határ úton volt.

Ezek a bejegyzések a 3-as metró déli szakaszát célzó felújítási munkálatok megkezdése utáni napokban kerültek fel az internetre. Úgy tűnik tehát, hogy az első benyomások nem rosszak.

28 éve semmi

Budapest közösségi közlekedésének – mint minden nagyvárosénak – a metró jelenti a gerincét. A jelenlegi városvezetés 2010 óta tartó munkájának köszönhetően a főváros föld alatti közlekedésében jelentős változások következtek be: végre befejeződött az M4-es metró évtizedek óta tartó építése, egészében megújult a kelet–nyugati M2-es vonal, és most elérkezett az M3-as teljes rekonstrukciója is.

Ideje volt. Mindannyian emlékszünk a kimaradó vonatokra, a Nagyvárad térnél füstölő kocsikra, az alagútban rekedő szerelvényekre. Tarlós István főpolgármester többször emlékeztetett, hogy a kék metró vonalán (a hétköznapokban így beszélünk az M3-as vonalról mi, budapestiek) az építés 1990-es befejezése óta nem végeztek semmilyen komolyabb felújítást. Elöregedett az infrastruktúra és a járműpark is. Márpedig ezt a vonalat munkanapokon 500 ezernél több ember használja, akiknek jogos az igénye a pontos, megbízható és kulturált közlekedésre.

Minden állomás akadálymentes

A felújítást északról kezdték, ez a munkafolyamat a március 30-i hivatalos átadóünnepségig 17 hónapon át tartott. A korszerűsítés minden rendszerre kiterjedt, s az építészeti átalakítás mellett elvégezték az akadálymentesítést is. Hatezer négyzetméter új falburkolat készült, körülbelül 7500 négyzetméter járófelület újult meg, s mintegy 8000 négyzetméter mennyezetet, álmennyezetet építettek. Több mint 500 digitális, illetve statikus utastájékoztató táblát helyeztek ki, és 650 új hangszóró kapott helyet. Az állomások utastereibe az utasok biztonságának növelése érdekében mintegy 170 kamerát építettek be. A meglévő mozgólépcsőket újra cserélték, a Dózsa György úti állomáson újabb mozgólépcsőket is építettek, és felvonó is lesz. Fontos – amit Tarlós István is hangsúlyozott az északi szakasz felújításának befejezésekor –, hogy míg a 2-es metró felújításakor két állomást akadálymentesítettek, addig a 3-as metróvonal minden állomása akadálymentes lesz.

BKK Futár Utazástervező – ezt mindenképpen érdemes megjegyezni. A számítógépről és okostelefonról is elérhető felület percre pontosan tájékoztat mindenről, ami a közösségi közlekedésben fontos. A főbb tudnivalókat alább tekintjük át.

Északi tapasztalatok

Már az északi szakasz felújításakor is alapgondolat volt, hogy a metrót meghosszabbított útvonalon járó pótlóbuszok váltsák ki. Ez együtt jár azzal, hogy egyes útszakaszokon átmenetileg buszsávot alakítanak ki (információ a bkk.hu oldalon), ami az autósoktól fokozott figyelmet és türelmet kíván. A közösségi közlekedésben részt vevőket viszont a buszok kárpótolják, ugyanis sok helyről közvetlenül juthatnak el a metróhoz, vagy érhetik el akár a célpontjukat.

Közvetlenül a metróhoz

A XVIII. kerületben ez a könnyítés az újonnan indított gyorsjáratoknak köszönhető. Tekintsük át ezeket… A Gloriett-telep és a Havanna-lakótelep felől új gyorsjárat jár 194M jelzéssel a Nagyvárad térre, az M3-as metró ideiglenes végállomásához. A Méta utca–Barta Lajos utca–Ady Endre út–Üllői út útvonalon közlekedő busz azoknak jelent könnyebbséget, akik az említett lakóövezetek vagy Kispest-Kertváros felől szeretnék átszállás nélkül elérni az M3-as üzemelő vonalszakaszát. A 194M busz a Havanna-lakótelep és a Nagyvárad tér között csak a Határ út és a Népliget csomópontnál áll meg.

Az Alacskai úti lakótelep, a Nemes utca térsége, illetve Pestszentimre felől a korábbi 254E busz 254M jelzéssel – szintén meghosszabbított útvonalon – a Nagyvárad térig jár.

Nem csak a metró felé

Azok is jól járnak, akik nem a metróhoz szeretnének eljutni, hanem például a 4/6-os villamos vonaláig. Pesterzsébet felől a Soroksári úton a Nagykörút felé tartó buszjáratok közlekedését a BKK megerősíti, ennek keretében a Szentlőrinci úti lakótelep felől közvetlen gyorsjárat indul 223M jelzéssel a Boráros térre.

Egy kis történelem
Az M3-as vonal Budapest harmadik, észak–déli irányú és leghosszabb metróvonala (a forgalmi hossza 17 kilométer). 1970-ben kezdték el építeni, és az eredeti cél az volt, hogy az újpesti Szent István tér és a kispesti Vörös Csillag Traktorgyár között üzemeljen. A terveket időközben módosították, a vonal a Határ úttól Kőbánya-Kispest felé tért ki, hogy később folytatható legyen Ferihegy felé.

Az új buszjárat azoknak az utasoknak az életét könnyíti meg, akik a lakótelep, a Mártírok útja, a Lázár utca, az Eperjes utca, a Szabótelep, a Pacsirtatelep, Soroksár-Újtelep vagy akár Soroksár felől akarnak a Nagykörútra vagy a Nagykörúton keresztül a belvárosba jutni. Az új gyorsjárat a Soroksári úti irodakörnyezet kiszolgálása érdekében megáll a Haller utcai csomópontban is.

Bringával is lehet

Vannak, akik rendszeresen kerékpárral közlekednek, ők nyilván jól ismerik a kerékpárút-hálózatot, de talán akadnak, akik éppen most, a metrófelújítás alatt kapnak kedvet ahhoz, hogy nyeregbe pattanjanak. Megtehetik, hiszen a dél-pesti régióból is vezetnek kerékpárutak a belváros felé. A KÖKI-től a kispesti piacig kerékpársáv és kerékpárút váltakozik a Katica utca–Kossuth tér–Hunyadi utca mentén, majd az Ady Endre úton kerékpársáv vezet. A Határ út és a Száva utca között kerékpárút van, majd a Száva utcától a Zágrábi utcán közúton lehet továbbhaladni, vagy (a felüljárón átemelve a bringát) az Üllői út mentén kétirányúsított szervizúton. Bővebb tájékoztatás a https://kerekparosklub.hu/metropotlo/ oldalon olvasható.

Forrás: bp18.hu/K.Gy.

Pin It

Kapcsolódó

Hozzászólások letiltva