Magyar legendák, legendás magyarok nyomában

Szerző • 2015-06-11 • Hírek, Közélet Magyar legendák, legendás magyarok nyomában bejegyzéshez a hozzászólások lehetősége kikapcsolva1398

A Vajk-sziget Általános Iskola hetedikes diákjai a Határtalanul! pályázat keretében május végén Erdélyben jártak.

Az Emberi Erőforrások Minisztériuma által kiírt pályázat nagyon népszerű, így Hódoss Henriette, a Vajk-sziget iskola pedagógusa is alig várta, hogy az osztálya hetedikes legyen és pályázhassanak a kirándulásra.

Nagyon fontosnak tartom, hogy a gyerekek megismerjék Erdély csodálatos tájait, kultúráját, múltját és jelenét, hiszen történelme a mi történelmünk is – hangsúlyozta a pedagógus. – A párhuzamos osztály osztályfőnökével Sirán Gergővel előzetesen felmértük a szülők körében, hogy vállalják-e az utazás anyagi terheit, amely nem lesz több, mintha itt, Magyarországon mennénk osztálykirándulásra, vagy erdei iskolába, mert a költségek nagy részét a pályázat fedezné. A szülők és gyerekek lelkesedésén felbuzdulva megterveztük az utat, a magyar és történelem szakos kollegák tananyaghoz kapcsolódó információinak figyelembe vételével, továbbá némi helyismeretre hagyatkozva.

borszek01_bent

Hódoss Henriette elmondta, hogy nem vették igénybe utazási iroda segítségét, minden szálláshelyet, külhoni iskolával való találkozást maguk intéztek. Több előkészítő órát és egy projekt „napot” is tartottak, hogy a gyerekeknek legyenek előismeretei a látnivalókról.

Ezt nagyon fontosnak tartották, mert így a megtapasztalás élményével gazdagodva, mélyebben elsajátíthatják a diákok az ismereteket. Az előkészítő órákon a gyerekek hallhattak Erdély történelméről, irodalmáról,, a Keleti-Kárpátok földrajzáról, az utazásuk alatt érintett tájegységek jellegzetességeiről, növény és állatvilágáról hallhattak a gyerekek. Megtanulták a növényhatározó használatát, hogy a Tordai-hasadék és Borszék különleges növényeit megismerhessék. Kalotaszegi, mezőségi népdalokat, széki táncot tanultak. Székely-kapukat rajzoltak, kis kopjafákat és koszorúkat készítettek, hogy azokat majd elhelyezzék az emlékhelyeken. Minden állomáshelyhez fűződött valamilyen monda, legenda, amelyeket drámajáték formájában eljátszottak.

borszek02_bent

Május 20-án, kora reggel indult a csapat Erdélybe. Első állomáshelyük Nagyvárad volt, majd Csucsa és Bánffyhunyad következett, msjd Körösfő. A festett kazettás templomban, a gyerekek kérésére a kántor megszólaltatta az orgonát. A Himnusz kezdő akkordjai után, a csoport minden tagja elkezdte énekelni. Ez a spontán éneklés felemelő és megható volt. Körösfő után Kolozsvárra mentek, ahol a szállásuk is volt. A második napon a először Házsongárdi temetőben jártak, majd Tordán. A Sóbánya és a Tordai-hasadék az egyik legnagyobb élménye volt a gyerekeknek. Aznap Marosvásárhelyen volt a szállásuk, a harmadik napon a gernyeszegi Teleki-kastélyba látogattak el.

Gróf Teleki Kálmán személyesen vezetett körbe bennünket a kastélyban és parkjában, annak ellenére, hogy aznapra vendégeket várt, Áder János köztársasági elnököt és küldöttségét – mondta Hódoss Henrriette. – Marosvécse után a gyönyörű Maros-völgyén keresztül Borszékre mentünk. Bár a borvizek nem ízlettek a gyerekeknek, a túra a Jégbarlanghoz és a Medve-barlanghoz kárpótolták őket. A nap várva várt eseménye volt a találkozás a szárhegyi hetedikesekkel.

Egy futball és egy kézilabda mérkőzést játszottak a szárhegyiekkel az iskola gyönyörű, fából készült sportcsarnokában. Este a szállásukon a Kájoni János Gyermekotthonban átadták tárgyi és pénzbeli adományaikat az otthonvezető asszonynak. A negyedik napon a Békás-szorosban és a Gyilkos-tónál kezdték a kirándulást. Aznapra még várt a kirándulókra egy nagy út, feljutni a Madarasi-Hargita csúcsára, hogy elhelyezzék kopjafáikat. A magyarok” Szent hegyén” is elénekelték a közösen a himnuszt, nem kis megilletődéssel. Aznap a szállásuk Székelyudvarhelyen volt. Az ötödik napon, május 29-én hazaindultak, természetesen számos állomást beiktatva. Szejke-Farkaslaka-Fehéregyháza-Vajdahunyadvára-Déva-Arad.

borszek03_bent

Csodálatos utunk volt. És csodálatos időnk – mesélte a pedagógus. – Hazaérkezve beszámoltunk a kollegáknak a tapasztalatainkról, a gyerekekkel értékeltük a kirándulást. Még vár ránk egy projektnap, amikor is az egész iskola közösségének beszámolunk utazásunkról, és játékos feladatokkal vegyítve osztjuk meg élményeinket.

A diákok így meséltek a kirándulásról: „Igen nagyon vártam, mert kíváncsi voltam milyenek az erdélyi emberek, szokások, helyek. Széki táncot tanultunk, erdélyi ételt kóstoltunk, Székely Himnuszt és népdalokat tanultunk. (Barna Klaudia) „Nekem a Teleki-kastély tetszett a legjobban, mert egy igazi gróf vezetett körbe minket”. (Kispál Regina)

bp18.hu, F.E.

Pin It

Kapcsolódó

Hozzászólások letiltva