Megnyílt a digitális ügyintézés kapuja

Szerző • 2016-01-12 • Hírek, Közélet Megnyílt a digitális ügyintézés kapuja bejegyzéshez a hozzászólások lehetősége kikapcsolva710

Átadták Budapesten az első új típusú, elektronikus személyazonosító igazolványt hétfőn. Az okmányt elektronikus aláírásra is lehet használni, ráadásul kiváltja a TAJ-kártyát és az adóazonosító igazolványt is, ezért azok, akik az új típussal rendelkeznek, kettővel kevesebb iratot kell magukkal cipelniük.

Az okmányt Tasnádi László, a Belügyminisztérium rendészeti államtitkára adta át az első boldog tulajdonosnak a Közigazgatási és Elektronikus Közszolgáltatások Központi Hivatalában (KEK KH). Az államtitkár azt mondta, az e-személyi igazolvány “sikertörténet”, amely “megnyitja a digitális ügyintézés kapuját”.

Emlékeztetett arra: az elektronikus személyi igazolvány bevezetése illeszkedik a Magyary Zoltán közigazgatás-fejlesztési programba – amelynek célja, hogy a közigazgatás olcsóbb és hatékonyabb legyen, csökkenjen a bürokrácia -, valamint a digitális nemzeti fejlesztési programba.

Az e-személyit először január 4-én lehetett igényelni, ezt 39 204-en tették meg hétfőig, ebből 6900-en régi, de még érvényes igazolványukat cseréltek le. Az új okmányok 94 százalékát chippel látták el (a 65 év felettiek kérhetik az új igazolványt chip nélkül), az összes igényelt kártya 70 százaléka tartalmaz ujjnyomatot, 19 százalékuk elektronikus aláírást is.

Az új okmány szűk hét hónap alatt készült el, ez pedig világrekord, hiszen sehol nem készítettek ilyen rövid idő alatt ilyen komoly biztonsági funkciókkal rendelkező okmányt.
Az e-személyin egy magas biztonságú chip is van, amely nyilvántartja a személyazonosító adatokat, kérni lehet hozzá ujjnyomatot (a 12 éven aluliakon kívül). Tartalmazza továbbá az elektronikus aláírás létrehozásához szükséges adatokat is.

A chip bővíthető további, a közigazgatási ügyintézéshez szükséges adatokkal, keddtől pedig már használhatók az új személyi igazolványhoz kötött funkciók, mint például az okmányérvényességi szolgáltatás, az ügyfélkapunyitást lehetővé tevő szolgáltatás, a személyazonosság ellenőrzése rendőri intézkedés esetén, illetve a repülőtéri zsilipkapu használata határátlépés esetén.

Amennyiben ehhez hozzájárulnak a polgárok, az okmány képes arra, hogy a chipből az intézmény vagy szervezet kiolvashassa az állampolgár azon személyes adatát – TAJ- vagy adóazonosító jelét – amely szükséges az ügyintézéshez.

Az okmányt nehéz lesz hamisítani, ugyanis 16 biztonsági elemmel védik, a többi között Braille-írással, transzparens hologrammal, biztonsági alnyomattal, változó lézerképpel, lézergravírozott okmányszámmal, metallizált hologrammal, optikailag változó tulajdonságú ábrával és kétdimenziós vonalkóddal (QR-kóddal).

Pin It

Kapcsolódó

Hozzászólások letiltva