Ne szegje kedvét a fájdalom! – Sportoljon lendületben!

Szerző • 2014-09-05 • Egészség, Sport Ne szegje kedvét a fájdalom! – Sportoljon lendületben! bejegyzéshez a hozzászólások lehetősége kikapcsolva9172

Aki hirtelen sportolásba kezd, az gyorsan szembesülhet a savasodás okozta kellemetlenséggel, fájdalommal. De ez ne szegje kedvét, sőt! Kezdjen csak bele a Lendületbe Hozzuk! ingyenes lakossági sportok bármelyikébe, vagy vegyen részt a Sportízelítőn, és válasszon magának kedvére való sportágat. De miért is alakul ki a savasodás, és mit is kezdhetünk vele?

Hot-Muscle-Body-1920x1200

Hitek és tévhitek

Edzők, testnevelők, volt sportolók – akik még a kőkorszakból valók – mindig azt hajtogatták, hogy „dolgozz rá az izomlázra”. Ez a jó tanács azonban csak bizonyos esetekben működik! Ismernünk kell ugyanis a fájdalom okát és csak azután tudjuk – vagy éppen nem tudjuk – kezelni azt.

Mikor savasodunk?

Hosszan tartó erőltető mozgás közben jelentkező fájdalomkor (pl. lendületes futás, kondicionáló torna, stb), ahol erőteljesen használunk egy izmot, bizony az besavasodhat. Ezen belül különböző kialakulási okokat különböztetünk meg. Ha például fekvőtámasznál vagy felüléseknél alakul ki a helyi izomfájdalom, az lehet a szervezet védekező mechanizmusának következménye, amely arra irányul, hogy megvédje magát a sérüléstől. Ekkor ha jól koncentrál, akkor a fájdalmat túllépve új kapuk nyílnak meg az edzés területén. A profi sportolók a fejlődésük és a győzelem érdekében mindig átlépnek ezen a határon. Egy kitartó fájdalomtűrő edzés után másnap ilyen izomláz jelentkezik.

Muscles

Ha viszont fájdalom az izom túlerőltetése után alakult ki (pl. teniszezőknél mellizom, fűrészizmok), akkor nagy valószínűsége, hogy az izomban mikrorepedések alakultak ki, és ekkor NEM SZABAD RÁDOLGOZNI! Ilyenkor célszerű pihenni, hiszen kb 1-2 nap az izom regenerálódása, ami után erősebb lesz. Pont ezt használják ki a testépítők is a növekedés eléréséhez. Ők hétről hétre a mikrorepedések kialakulását érik el.

Savasodás kialakulhat futás és például zumba, azaz a nagyon magas pulzus mellett, az izomanyagcsere elégtelenségéből adódóan.Az edzés során hidrogén-ion (H-) és széndioxid (C02) keletkezik, amelynek távozását a szervezet a légzésen keresztül biztosítja. Ha a sporttevékenység során átléptük az aerob küszöbünket, akkor már a szervezet nem tudja ellátni az izmok oxigén-szükségletét, és ekkor rövid időn belül elsavasodnak.

PNF Stretching 2

Mit tehetünk savasodás ellen?

Rendszeres edzéssel növelhetjük az edzettségi szintünket, amivel hozzászokik szervezetünk az adott mozgáshoz. Az ekkor bekövetkező izomláz nagy valószínűséggel a tejsav felhalmozódás miatt történt, így arra rá lehet dolgozni laza átmozgatással. Ez segít, hogy a szervezet helyreállítsa magát, és eltávolítsa a salakanyagokat.

Bemelegítés fontossága

Rendes bemelegítéssel is megelőzhetjük az izomlázat, ugyanis ekkor fokozatosan megnövekedik az átfolyó vér mennyisége az izomban, biztosítva a megfelelő anyagcserét. A hirtelen, bemelegítés nélkül megkezdett izommunka során a szervezetnek esélye sincsen, hogy kiürítse a salakanyagokat, így tuti az elsavasodás.

carousel

Az étkezés kiemelten fontos!

A helyes táplálkozással is sokat segíthetünk magunkon. Figyeljünk a megfelelő táplálkozásra, jutassunk igazi tápanyagokat magunkba, és felejtsük el az „üres kalóriákat” (péksütemények). Helyes étkezés mellett izmaink erősödnek, kipihentnek érezzük magunkat. Így az edzések során a tápanyagdús vér „átmossa” szervezetünket, eljuttatva ezzel a sejtjeink számára az éltető oxigént, fontos tápanyagokat. Ügyeljünk a megfelelő ásványianyag-, és vitamin bevitelre, és fogyasszunk megfelelő mennyiségű fehérjét. Valamint igyunk legalább 2,5-4 liter tiszta vizet naponta.

 

Pin It

Kapcsolódó

Hozzászólások letiltva