“Operanagykövet”

Szerző • 2014-06-07 • Egyéb, Könnyű, Kultúra, Művészet, Programok, SzórakozásHozzászólások (0)528

Bár a táncos-énekes tehetségkutatók és az elektronikus zene korát éljük, egyre gyakrabban jelennek meg a klasszikus zenei irányzatok, élő, hangszeres produkciók. Egy szépen felcsendült ária után a közönség őrjöng és állva tapsol, mint ha először hallaná a tiszta énekhang mindent elsöprő erejét.  Mert valószínű először is hallja…így, ebben a sajátos formában…mert ez az opera.

Éppen tíz éve foglalkozik énekléssel, közel 250 előadás és 25 darab van mögötte, pedig még csak 28 éves. A 18. kerület szülötte, és idén vehette át a „Kerületünk Fiatal Tehetsége” kitüntetést. Jövőre a Magyar Állami Operaház színpadán, illetve Szegeden és Pécsen is láthatjuk összesen nyolc darabban.

Ő Kiss András operaénekes, aki bár nagyon fiatalnak számít a szakmájában, már így is jelentős sikereket ért el. Nagymamája ösztönzésére ment el a zeneiskolába, de mára olyan darabokban szerepelhet, és neves szakemberekkel dolgozhat együtt, ami ritkán adatik meg énekeseknek.

2.

Hogy kerültél kapcsolatba az operával?

KA: Már hobbiszinten énekeltem de az opera tetszett igazán, az enyémnek éreztem. Elkezdtem hát gyűjteni a lemezeket. Szilágyi Olga mellett sokat járhattam fellépni, így lehetőségem volt több műfajt is kipróbálni, mint az operett, musical vagy akár a popnóták. Mellette megszoktam a 400 fős fellépéseket, így nem volt már később lámpalázam sem. 2007-ben aztán a Szegedi Tudományegyetem mesterkurzusán Dr. Temesi Mária és Marton Éva felhívta a figyelmem, hogy érdemes lenne ezzel komolyabban is foglalkozni. Ez nagy lendületet adott.

Nem túl nehéz a műfaj?

KA: Vannak könnyedebb operák, mint például egy Mozart, egy Rossini mű, amit könnyebb befogadni a közönségnek és nekünk is. De most például egy igen nehéz, Dohnányi Ernő darabot tanulok, ami elég modern, 20. századi. Kíváncsi leszek a közönség hogyan fogadja majd.

5

Milyen fiatalon lehet valaki operaénekes?

KA: Bár a 28 életévemmel elég fiatalnak számítok, az opera hangfajfüggő. A mély hangoknál később érnek, így én még 38 évesen is fiatalnak számítok majd. Egy basszus vagy basszbariton hangú mint én, 40-45 éves korában kezd el olyan darabokat énekelni, ami igazán az övé.

Gondolom vannak álomszerepeid. De akkor az is korfüggő?

KA: Az egyik nagy álmom a Hamupipőke volt igazából, ami már teljesült. Ott egy 60 éves idős embert alakítottam, így elöregítettek. A Szerelmi Bájitalból a Dulcamara érdekelne nagyon, aztán a Don Pasquale szerepe is tetszene. Tehát a könnyedebb vígoperák. A drámához még „kicsi” vagyok, ahhoz még fel kell nőni, szükséges hozzá egy lelki és szociális érettség.

Ki a kedvenc példakép, akire felnézel?

KA: Egyik nagy kedvencem Melis György. Az igazi nagy példakép pedig Gregor József, akinek a felvételeit szorgalmasan gyűjtöm is, fantasztikus előadó volt. Sajnálom, hogy vele már nem dolgozhatok együtt. Szerencsésnek mondhatom magam, hogy olyan művészekkel, mint Oberfrank Péter, Pál Tamás vagy Rost Andrea többször is állhattam egy színpadon.

Hogyan viszonyulnak a fiatalok az operához?

KA: Manapság a tehetségkutatók és a DJ-k korszakát éljük, de ismerősi körömből is sikerült pár barátot becsábítanom az operába. Nekik nagyon tetszett, sőt meg is lepődtek, hogy ennyire jó és szórakoztató. Kicsit próbálok a korosztályomban amolyan „opera nagykövetként” tevékenykedni. Az pedig rendkívül nagy megtiszteltetés, és elismerés, hogy először vehettem át az önkormányzattól a „Kerületünk Fiatal Tehetsége” díjat.

Ha kedvet kapott egy kis operához, itt megtekintheti:

https://www.youtube.com/watch?v=rgHF9Fa5R0E

(2011 Szeged, a Simándy József énekverseny gálaműsorán, Mozart Figaro házassága című operájából Figaro áriája.)

https://www.youtube.com/watch?v=9ZZiSp_HgmY

(2009 Szeged, Puccini Bohémélet című operájából Colline áriája)

Pin It

Kapcsolódó

Hozzászólások letiltva