Öt év, ami felpörgette a magyar közigazgatást

Szerző • 2018-03-07 • Hírek, Közélet Öt év, ami felpörgette a magyar közigazgatást bejegyzéshez a hozzászólások lehetősége kikapcsolva734

Valamennyien tapasztalhatjuk, hogy az elmúlt évek során teljesen átalakult a hazai közigazgatás, a 2013-ban létrehozott kormányhivatalokban egyre több ügyet lehet intézni, s mindezt egyre gyorsabban tehetjük. Az elmúlt öt esztendő tapasztalatairól Hodruszky Csabával, a XVIII. kerületi Kormányhivatal vezetőjével beszélgettünk.

Úgy tűnik, hogy a kormányhivatalok valóban elhozták a régóta várt változásokat, mert a lapunkhoz legalábbis sokkal kevesebb panasz érkezik a lakosságtól. Ezt érzik önök is?

– Jó ezt mástól hallani, de természetesen mi is mérjük az ügyfelek elégedettségét, és magunk is azt tapasztaljuk, hogy többnyire elégedettek a munkánkkal. Persze mindig akadnak olyan problémák, amelyeket valamilyen okból nem tudunk még megoldani, de a kollégáim figyelmét mindig arra hívom fel, hogy türelmesen és együttérzőn közelítsenek az ügyfelekhez.

Honnan jutottak el a mai állapotig?

– A kerületi járási hivatalok 2013. január 1-je óta működnek. Kezdetben az okmányok kiállítása, megújítása mellett gyám- és hatósági ügyeket intéztünk, két-háromszáz feladat tartozott hozzánk. Jelenleg évente mintegy százezer (!) ügyfél fordul meg nálunk, és megközelítőleg 1500 (!) ügytípusban tudunk segíteni.

A jó állam szolgáltató

Százezer ügyfél? Ehhez képest eltűntek a korábbi kígyózó sorok. Hogy lehet ennyi emberrel hosszú sorbaállás nélkül foglalkozni?

– A Magyary-programnak éppen az a lényege, hogy a jó állam szolgáltató legyen. Ezt csak átgondolt szervezéssel lehet megvalósítani. Mindenki tapasztalhatja, hogy a telefonos vagy internetes időpontfoglalás mennyire felgyorsítja az ügyintézést, ahogy az egyablakos rendszer vagy az elektronikus ügyintézés is. Ma már negyven olyan ügytípus létezik, amelyet a nap bármely időszakában otthonról intézhetnek a polgárok, és ezek köre folyamatosan bővül. Ha korábban valaki négy-öt problémát akart megoldani, akkor ugyanennyi helyen tehette, és minden egyes helyszínen sorba kellett állnia. A várakozást alapvetően lerövidítette, hogy ez a négy-öt ügy többnyire most már egy ablaknál, időpontfoglalással oldható meg. Persze ehhez ki kellett alakítani a szükséges informatikai rendszert, illetve jól képzett kollégákra van szükség, akik többféle kihívásnak is meg tudnak felelni.

A számos feladatuk mellett többek között állásbörzék szervezésével még a munkahely-közvetítésben is részt vesznek. Hogyan lehet átlátni az ennyire szerteágazó területeket?

– Jó szervezéssel. Gondoljon bele, azok a feladatok, amelyeket jelenleg a kormányhivatalban ellátunk, korábban is állami feladatok voltak, csupán nagyon sok szervezet külön-külön foglalkozott velük, így gyakorta nem is érhettek össze az ügyek. Ha valaki például munkanélkülivé válik, az lakás-, megélhetési és családi problémákkal jár. Amíg mindent külön hivatalban kellett intézni, a hivatalok közötti levelezéssel telt az idő, míg most átfogóan lehet hozzáállni a problémához. De számos más olyan élethelyzet is adódik, amely komplex ügyintézést kíván. Ez a kormányhivatalok lényege.

Csökkenő illetékek

A jobb szervezés mellett pedig évről évre olcsóbbá válik az ügyintézés, egyre több illeték szűnik meg vagy mérséklődik. Hogyan lehetséges ez?

– Alapvetően akarat kérdése. A jó állam koncepciójának éppen az a lényege, hogy az állam vezetői más szemlélettel állnak az állampolgárokhoz. A központi költségvetésen belül nem a legmeghatározóbbak ezek az illetékek, viszont a jobb szervezéssel az egész hivatali rendszer olcsóbbá tehető, s a polgároknak és a cégeknek nyújtott kedvezményekkel több tízmilliárd forint maradhat az érintetteknél. Ezt a pénzt a családok másra fordíthatják, a cégek pedig munkahelyeket hozhatnak létre.

Az asztal, ami összeköt
Hodruszky Csaba az általa vezetett XVIII. kerületi Kormányhivatal legfőbb sikerének azt tartja, hogy a kollégái nem csupán megértették, hanem azonosulni is tudtak a vezérelvével, miszerint a hivatal asztalai az ügyintézőket ne elválasszák az ügyfelektől, hanem összekössék őket velük.

A szép tervek megvalósítása gyakorta a létesítmények hiányában vagy korszerűtlensége miatt zátonyra fut. A kormányhivatal hogyan birkózott meg ezzel a problémával?

– Nagy változás volt hivatalunk életében, amikor 2015. december 8-án megnyithattuk az Üllői út 445. szám alatt a kulturált ügyintézési és várakozási feltételeket biztosító korszerű kormányablakunkat. Itt a korábbi „okmányirodai ügyeken” túl mára már több mint ezer ügytípusban nyílik lehetőség kérelem előterjesztésére vagy tájékoztatáskérésre. A továbbításra átvett kérelmek nagy részét a családtámogatással, az egészségbiztosítással, illetve a nyugellátással kapcsolatos kérelmek teszik ki. Kiegészítő szolgáltatásként a kormányablak segítette az Otthon Melege Program, továbbá az Erzsébet-program pályázatainak benyújtását, ami főként az elektronikus ügyintézésben járatlan idősebb lakosokat érintette.

bp18.hu, Sütő-Nagy Zsolt

Pin It

Kapcsolódó

Hozzászólások letiltva