Stretching a testünk egészségéért, a jó közérzetért

Szerző • 2014-08-18 • Egészség, Könnyű, Sport Stretching a testünk egészségéért, a jó közérzetért bejegyzéshez a hozzászólások lehetősége kikapcsolva1834

A nyújtás fontosságát sokan alábecsülik, és elhanyagolják az edzés utáni stretchinget. Aki pedig nem sportol, általában a mozgással hozza összefüggésbe. De ez a legkevésbé sincs így, hiszen a megfelelő gyakorlatsorral vagy jógával sokáig megőrizhetjük izomzatunk és ízületeink egészségét.

Nyújtás hiányában izmaink megrövidülhetnek és ezáltal elveszíthetik rugalmasságukat. Ekkor beszűkül az ízületi mobilitás és romlik az izomzat és a csontok vérellátottsága is. Romlik a tartásunk, különböző fájdalmakra leszünk figyelmesek, végül kialakulnak a különböző ízületi betegségek. Sportolás után ha nem figyelünk a megfelelő mennyiségű és minőségű stretchingre, akkor sokszorosára növeljük a sérülésveszélyt. Az elsőrendű prevencióban, azaz a sérülés, illetve a betegségmegelőzésben legfontosabb tehát a napi szintű és jó minőségű, körültekintő nyújtás.

PNF Stretching 2

A nyújtás módszere

A nyújtásnak több fajtája létezik. Mivel az embereknek izomzata különbözik egymástól, ezért mindenkinek személyre szabott stretchinget kell választania. Megkülönböztetjük az aktív nyújtást, ahol a mozdulatok rövid mozgásokból, szökdelésekből állnak, illetve a passzív nyújtást. A passzív nyújtáson belül található a statikus nyújtás, amely különösen ajánlott a kezdők számára. Ez elsősorban lassú mozdulatokból és kitartásokból áll, ezáltal a legjobban óv minket minden esetleges sérüléstől, mikroszakadástól.

stretching-2

Kezdőknek ajánlott: statikus nyújtás

A mozdulatsorban egy adott izomcsoportra koncentrálunk, amit lassan megnyújtunk a végsőkig, majd az adott testhelyzetet megtartva 20-60 másodpercig mozdulatlanul maradunk. Előfordul, hogy erős remegésbe kezdünk, de ezzel nem kell foglalkozni. Ilyenkor idegrendszerünk számára még ismeretlen ez a mozgásforma, ugyanakkor a szervezet hamar megtanulja. Fontos, hogy mindig figyeljünk testünkre, a reakciókra. Amennyiben ízületben vagy az izomban fájdalmat, esetleg éles fájdalmat érzünk, akkor ne feszítsük annyira. Legjobb, ha külön bemelegítünk az adott ízületre és izomcsoportra. A lényeg a progresszivitáson és a rendszerességen van.

stretching-people

Miért a jóga?

A Jóga sokkal komplexebb nyújtógyakorlatokat tartalmaz, mint bármely más gimnasztikai gyakorlat. Ha betartjuk a javaslatokat és a gyakorlatsorrendeket, akkor pár év alatt igazi egészséges jógi válhat belőlünk. Érdekessége, hogy egyes izmok nyújtása mellett más izmok is megfeszülnek. Éppen ez a kettősség adja meg a gyakorlatok egyedülálló eszenciáját, ami által izmaink egészséges tartományban nyúlhatnak és húzódhatnak össze. Kortól és nemtől függetlenül ajánljuk bárkinek.

KIDS-STRETCHING-facebook

A fájdalommentes életért és jó közérzetért válassza a kerület ingyenes jógaóráit a Lendületbe Hozzuk! program keretén belül.

A 18. kerületi önkormányzat jóvoltából számos ingyenes sportlehetőség közül válogathat a mozogni vágyó. Ha igazán felszabadultan szeretné élvezni a sport adta örömöket, akkor soha ne feledkezzen meg a megfelelő minőségű bemelegítésről, nyújtásról, pihenésről, sőt az étkezésről sem. Örök szabály: ép testben ép lélek!

Pin It

Kapcsolódó

Hozzászólások letiltva